Vad jag gör när inte D. är hemma

Usch. Slappa magmuskler. Måste träna.


har för övrigt gått igenom alla mina bloggar jag haft.
livraddmedstil.blogspot.com
iselilja.blogg.se
insidearetard.blogg.se

Och där hittade jag en text från Loke Nyberg i Iselilja.blogg.se

24 oktober 2007:


Jag hittade mitt liv i Lokes text.
Fan vad jag blev rädd! Han har ju skrivit om mig. Mitt liv.

Jag hittade mig själv igår, på ett kort där jag var fyra år. 
Jag hade änglablick och kopparlockigt hår.  
Med lena kinder, mjuka drag, mitt oförstörda forna jag. 
Som motsatsen till allt jag är idag.  
Jag satt förstenad och funderade ett slag, var är min oskuld
och mitt samvete idag?
Vad har jag blivit, har jag lärt mig nånting?
Men det enda svar jag hittade var 
Spring! 
Jag springer som en jagad katt, jag försöker hålla mig för skratt
och jag åldras 14 dagar varje natt 
Jag super, springer, spränger fram i ett moln av silver sot och damm från Umeå till Stockholm,
Amsterdam. Här är ert underbarn och släktens svarta får en pensionerad vuxen yngling, fyllda fyra år.
Jag gjorde allting fel i ert familjespel, men ångrar ingenting.
Accelerera, explodera 
Spring! 
Och bitter sitter lilla mor i stilla nostalgi och minns
den tid när kärleken var fri.
Sin flower power utopi, och bränna bh-ideologi,
men de färgglada vågor hon surfa drog förbi
och lämna plats för ironi och MTV. 
Regnbågsröken har bytts ut mot E och speed
men lilla mamma vi är också barn av vår tid.
Vi hånar det vi älskar och så dansar vi i ring,
och sjunger för varandra bara 
Spring! 
Förbi varenda kö, till en kamerabevakad öde ö,
för om du blinkar till på stjärnhimlen, då skall du aldrig dö.
Spring! 
Från var och hur och vem, från ansvar, plikt och nio till fem.
Som en förlorad dotter eller son som aldrig hittar hem.
Spring! 
Vägra sitta still! 
Spring! 
Vägra bjuda till! 
Med magiskt knark och damp,
för att du kan för att du vill. 
Jag leker med mitt liv som katten med sitt garn
och jag vet förbannat väl att jag blir aldrig mera barn.
Av ideal och samvetskval är allt som återstår;
ett foto i min plånbok där jag nyss fyllt fyra år. 
Jag sörjer de jag sårat de jag sårat, men ångrar ingenting.
jag våga möta verkligheten, avslöjade hemligheten,
ända in i evigheten 
Spring!

-----------------------------------------------
Ja, någonting hände mig när jag var 4 år.
Någonting som aldrig kan tas tillbaka.
Många av er som läser vet vad det är.

Och även en text jag skrivit:
6 augusti 2007

När man inte ens kan fly in i musikens värld,
har man förlorat da?
När ett leende, ett betende blir ens sköld,
har man vunnit da?
När känslan av ensamhet och overklighet kväver ens murar
och tro pa att man klarar sig med spel,
har man da förlorat sin religion?
Om man kan öppna sina egna ögon med desperata metoder,
har man vunnit da?
Jag vill sa gärna svara ja. Men jag kan inte.
Jag kan inte säga upp mitt liv.
Jag kan inte svika mitt andra jag.
Har man förlorat allt när man inte klarar av sig själv?
Ett betende som blivit ens liv är ens egna sanning.
Min sanning, min angest, min drog.
Jag kan aldrig andas i augusti.
Det är min svara manad, min svaghet.
Mina jag är inte starka nog för den död augusti för med sig.
I vilken av mig ska jag gömma mig i inför höstens intrang?
Ljuva höst,
för bort augustis svek, innan den blir min död.
Jag och mina jag maste kämpa mot demonerna nu.
För jag orkar inte dö igen.
Min kropp skriker efter en drog som bedöver,
som gör att allt gar över.

Och sist med inte minns, några dikter från min
Dead Girls Poems-samling:
17 januari 2007



ISOLA
Blott en dag,
ett ögonblick i sänder...
hörde jag hela tiden
Det kom alltid upp i mitt huvud
när jag grät.
Dagar blev till år
och jag fortsatte att hoppas
Jag fick lära mig att alla bara går.
Under varje tår
undrade jag varför
men jag fick aldrig något svar.
Efter alla jävla dagar i sänder
finns det en och annan som är kvar
och jag släpper aldrig deras händer

- - - - - - - - -

OSKYLDIG
Du är min Lovisa, när jag är Ofelia
jag kramar din hand hårt
och minns hur det var
när jag såg världen
ur ett barns ögon.
När allt var oskyldigt.
Nu är jag olyckligt vetande
om all orättvisa och fel
jag vet varför mina tårar rinner
jag vet varför rädslorna inte försvinner.
Jag är stor nu
med alla tillhörigheter
så jag slutar andas
jag slutar äta.
För jag orkar inte veta
jag orkar inte leva
Jag ska klaga
för jag orkar inte vara
stor.

- - - - - - - - - - 

ÄLVOR
Älvor små,
ni är mina
jag älskar er över mitt förstånd.
När jag är paralyserad,
saknar er beröring
jag älskar er mer än jag kan förstå.
Varje da, varje natt
hör jag våra skratt
eka i luften jag andas.
Vår kärlek blandas med solljus.
Alla våra lekar
alla våra bus
ger mitt hjärta extra slag.
Jag kramar era händer
och känner att oturen, sorgen, vänder.
En dag i sänder,
låt tiden hela.
Ni satt med mig varje natt
jag tror på era ord.
Om alla är en färg, är ni glitter <3

- - - - - - - - -

I WANT TO WISH IT ALL AWAY
I can not wish it all away
can't hope it all away
why didn't you catch me whe i fall---
it's nothing left at all.
I'm picking up the pieces of my heart
the feelings are driving me apart.
Blinded by tears
I'm walking home.
My body is aching with fears,
I fear you're gone,
I'm all alone.
I'm a living dead
my feelings are numb,
I was blind, to dumb,
to see,
that you,
never really wanted me

- - - - - -  - - --  - - - - - - -

LAGOON
Föreställ dig en perfekt illusion
utan vänner
Föreställ dig ett perfekt gömställe
utan någon
att kunna hålla din hand,
en som vet att du känner.
Föreställ dig en strand utan vågor,
utan vatten
Föreställ dig en trädgård utan älvor
att leka med i natten.
Du känner dig tom, men full
på samma gång
När du gråter hela natten lång.
Föreställ dig himlen utan änglar
föreställ dig en modersfamn.
Ensam i en båt utan åror
att kunna ro i hamn.
Föreställ dig en arg fadersblick
och sedan se kärlek du aldrig fick.
Jag är som du,
barfotabarn.
I passagen mellan livet och döden.


Kommentarer
Postat av: Jazzy

Jösses, bra text, den där Loke's alltså. Vissa delar stämmer in skrämmande bra. :S Men den var underbar.

2010-05-25 @ 13:12:10
URL: http://jazzyjazzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0